سئو (SEO) یا بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستوجو (Search Engine Optimization)، مجموعهای از برنامهریزیها، استراتژیها و فرایندهای فنی و محتوایی است که باعث میشود صفحههای وبسایت در صفحه نتایج موتورهای جستوجو رتبههای بالاتری داشته باشند. رسیدن به این رتبههای برتر و حفظ آنها نیاز به یک تلاش دائمی دارد چون رقبای شما نیز برای این رتبهها تلاش میکنند. پس بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستوجو، یک فرایند ادامه دار است.
هنگامیکه در دنیای وسیع اینترنت حرکت میکنید و به دنبال اطلاعات، محصولات یا خدمات هستید، قطعا به موتورهای جستوجو مانند Google برای هدایت در مسیر درست متکی هستید. موتورهای جستوجو به قطب نمای مدرن تبدیل شدهاند و ما را در هزارتوی وبسایتها و محتوای آنلاین راهنمایی میکنند. با این حال، آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چگونه برخی از وبسایتها در بالای نتایج جستوجو ظاهر میشوند در حالی که برخی دیگر در رتبهها و صفحههای پایینتر مدفون هستند؟ پاسخ در حوزه بهینهسازی موتورهای جستوجو یا SEO نهفته است.
سئو در هسته خود، یک رشته چند وجهی محسوب میشود که شامل بهینهسازی جنبههای مختلف یک وبسایت برای بهبود دیده شدن آن در صفحه نتایج موتورهای جستوجو (SERP) است. هدف اولیه سئو، افزایش ترافیک ارگانیک (غیر پولی) به یک وبسایت است و این امر را از طریق ترکیبی از استراتژیها و تکنیکها به دست میآورد.
روزانه میلیاردها جستجو در گوگل انجام میشود ولی دلیل اهمیت سئو تنها تعداد بالای جستجوها نیست.
با ورود و همهگیر شدن تلفنهای همراه، جستجو در اینترنت به یک ابزار قابل اعتماد و در دسترس برای پیدا کردن پاسخ سوالات، تصمیمگیری در مورد خرید یک محصول یا حتی پیدا کردن نزدیکترین نانوایی محل تبدیل شده است. نتایجی که پس از جستجو به کاربر نمایش داده میشود نقش مهمی در فرآیند شناخت و تصمیمگیری او بازی میکند.
با سرمایهگذاری در حوزه سئو، این شانس را خواهیم داشت که در لحظهای مناسب به مخاطب معرفی شویم؛ زمانیکه به محصول یا خدمات ارائه شده نیاز دارد و به دنبال پاسخ مناسبی برای آن میگردد و به دوست مورد اعتماد خود یعنی گوگل رجوع میکند.
اعتماد کاربران؛ همان برگ برندهایست که گوگل را به چنین شرکت بزرگی در دنیا تبدیل کرده است. واقعیت این است که؛ به آنچه حاصل از جستجوی خودمان در گوگل است اعتماد بیشتری داریم تا محتوایی که به صورت تبلیغات (بنر، پیامک، ایمیل و …) به دست ما رسیده است.
کسب و کارهای سنتی تصور میکنند که برای ورود به فضای بازاریابی دیجیتال، داشتن یک سایت زیبا و قدرتمند کفایت میکند.
یک فروشگاه لباس را تصور کنید که بهترین برندهای دنیا را با پایینترین قیمت عرضه میکند ولی در شهری کم جمعیت، طبقه زیرهمکف پاساژی متروک یا یک کوچه فرعی در محلهای مسکونی قرار گرفته است. میزان فروش این فروشگاه چقدر با کیفیت محصولاتی که ارائه میکند همخوانی دارد؟ قطعا نمیتواند از تمام پتانسیلهای خود بهره بگیرد.
همانطور که موقعیت مکانی یک فروشگاه حضوری بر میزان مراجعه و فروش آن تاثیرگذار است، برای یک سایت اینترنتی حضور در نتایج جستجو و کسب جایگاه در عبارات کلیدی اهمیت خواهد داشت و برای تحقق این مهم به یک چیز نیاز داریم؛ سئو.
افرادی که به تازگی با سئو آشنا میشوند معمولا با سوالاتی منطقی روبرو میشوند که درک اهمیت سئو و نیاز گوگل به آن را دشوار میکند. سوالاتی مانند:
مگر نه اینکه گوگل از هوش مصنوعی بهره میبرد؟ هزاران مهندس نخبه را گرد هم آورده و سالهاست که برای بهبود الگوریتمها و ارائه بهترین پاسخ به کاربر تلاش میکند؟ پس چرا هنوز قادر به تشخیص محتوای ارزشمند نیست؟ چرا برای کسب جایگاه باید استانداردهای سئو را در سایت خود رعایت کنیم؟
فراموش نکنیم که؛ هدف گوگل تنها تشخیص کیفیت محتوا و اعتبار سایت نیست بلکه رتبهبندی آنها برای نمایش به کاربر نیز اهمیت بالایی دارد.
صفحه اول نتایج جستجو حداکثر 10 سایت را به کاربران پیشنهاد میدهد و هر سایتی که در رتبه بالاتری باشد شانس بیشتری برای جلب توجه کاربر و افزایش بازدید خواهد داشت. در نتیجه؛
تجربه کاربری؛ کلیدواژهای است که گوگل تاکید زیادی بر آن دارد و این تجربه تنها به کیفیت محتوا وابسته نیست. فاکتورهای متعددی مانند سرعت نمایش صفحه، خوانایی و دسترسی به محتوا، اعتبار سایت و نویسنده و … میتوانند بر تجربه و رضایت کاربر تاثیرگذار باشند.
سایتها و صفحات زیادی در سطح وب وجود دارند که محتوایی مفید و کاربردی را ارائه کردهاند ولی هرگز شانسی برای حضور در صدر نتایج جستجو ندارند! چرا که به جنبههای دیگر سئو توجه نکرده و زحمات خود را هدر دادهاند، در نتیجه رقبا با محتوایی ضعیفتر، بازدید و فروش بیشتری کسب میکنند.
در دستهبندی انواع سئو، سه نوع اصلی استراتژی وجود دارد: سئو داخلی و سئو خارجی و سئو تکنیکال (فنی).
به بهینهسازی ساختار داخلی خود وبسایت مانند محتوا، کد و ساختار، سئو داخلی یا آن پیج گفته میشود. برخی تکنیکهای سئو داخلی عبارتند از:
در ادامه، تکنیکهای سئو On Page را دقیقتر بررسی میکنیم:
اولین گام برای سئوی داخلی، انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای شناسایی کلمات کلیدی است که افراد برای جستوجوی محصولات یا خدمات شما استفاده میکنند. میتوانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای کمک به شما در این امر استفاده کنید. در پایان مقاله، با برخی از این ابزارها آشنا میشوید، اما بهترین ابزار، خود گوگل است. عبارتهای مرتبط با کسبوکار خود را در گوگل جستوجو کنید. سپس پیشنهادهای گوگل و کلمههای کلیدی رقبا را برای شروع کار انتخاب کنید.
هنگامیکه کلمات کلیدی مورد نظر خود را شناسایی کردید، باید محتوای مرتبط با آن کلمات کلیدی تولید و منتشر کنید. محتوای شما باید آموزنده، جذاب و به خوبی نوشته شده باشد.
تگهای عنوان و توضیحات متا، اولین چیزهایی هستند که افراد هنگام جستوجوی کلمه کلیدی در گوگل مشاهده میکنند. اطمینان حاصل کنید که تگهای عنوان (تایتل و هدینگها) و توضیحات متا، با کلمات کلیدی شما مرتبط هستند و محتوای صفحه شما را به طور دقیق توصیف میکنند.
لینکسازی داخلی فرایند لینک دادن از یک صفحه در وبسایت شما به صفحه دیگر است. پیوند داخلی به گوگل کمک میکند تا ساختار وبسایت شما و روابط بین صفحات مختلف را درک کند.
تصاویر میتوانند راهی عالی برای افزودن جذابیت بصری به وبسایت شما و بهبود سئوی شما باشند. هنگام بهینهسازی تصاویر، مطمئن شوید که کلمات کلیدی مرتبط را در متن جایگزین (alt) و نام فایلها قرار دهید.
امروزه اغلب کاربران برای جستوجو در وب، از موبایل خود استفاده میکنند. اطمینان حاصل کنید که طراحی وبسایت شما برای موبایل مناسب است و میتوان آن را بهراحتی در دستگاههای تلفن همراه مشاهده و پیمایش کرد.
سرعت بارگذاری پایین میتواند بازدیدکنندگان را از ماندن در وبسایت شما باز دارد. با بهینهسازی کدها و تصاویر، مطمئن شوید که وبسایت شما به سرعت بارگذاری میشود.
این نوع از انواع سئو، فرآیند بهبود پروفایل بک لینک (ساختار کامل لینک گرفتن از وبسایتهای دیگر) یک وبسایت است. در این استراتژی، تعداد و کیفیت لینکهایی که از سایر وبسایتها به وبسایت شما میآید، تحلیل و بررسی میکند و آنها را بهبود میدهد. تکنیکهای سئو خارجی عبارتند از:
سئو خارجی فرایندی پیچیدهتر و زمانبرتر از سئو داخلی است. با این حال، میتواند در بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج جستوجو بسیار موثر باشد. در بخش لینکسازی، به تفصیل درباره مهمترین تکنیکهای این نوع از سئو صحبت کردیم.
علاوه بر موتورهای جستوجو، سئو فنی تاثیر بسیار زیادی بر تجربه کاربری دارد. فرض کنید، روی سئو داخلی و خارجی بهطور کامل کار کردهاید و همه چیز به بهترین شکل ممکن انجام شده است. اما سرعت بارگذاری سایت شما پایین است. ( این مورد را باید در بخش سئو تکنیکال رفع کنید.) با اولین ورود کاربر به سایت، زمانیکه لود سایت شما طولانی شود، کاربران بدون توجه به محتوای بهینه شما، سایت را ترک میکنند و به سراغ سایتی سریعتر و شکیلتر میروند. بنابراین، بخش تکنیکال تکه مهمی از پازل سئو است که انجام تکنیکهای آن پازل پیچیده سئو را کامل میکند و به منجر به کسب نتایج بهتر در نتایج سرپ میشود.
از جمله تکنیکهای مهم سئو فنی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: