ChatGPT چیست؟ همه چیز درباره چت جی پی تی

chatgpt چیست ؟

داغ‌ترین موضوع بحث این روزها درباره هوش مصنوعی و چت جی پی تی است. این chatgpt چیست که یک دنیا را حیرت زده خود کرده است؟ کاربرد آن و مزایای استفاده از آن چیست؟

در واقع هر هوش مصنوعی به همراه مزایای خود، معایبی را با خود به همراه دارد. البته بهتر است که درباره چت جی پی تی زود قضاوت نکنیم! بگذارید در ابتدا به مفهوم chatgpt چیست بپردازیم و آن را توضیح دهیم؛ سپس در انتهای مقاله به قضاوت درباره آن اقدام کنید.

ChatGPT چیست ؟

اساساً، ChatGPT یک «چت‌بات» (Chatbot) مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند هر سوالی را جواب دهد. چت جی پی تی می‌تواند موضوع‌ها و مباحث پیچیده‌ای را در حوزه‌های تخصصی مختلف مثل فیزیک، ریاضی و برنامه نویسی درک کند.

ربات پاسخگوی ChatGPT می‌تواند مسائل پیچیده در سطح دانشگاهی را حل کند، همچنین مطالب وبلاگی تولید کند، متن آهنگ بسازد، صفحات HTML ایجاد کند و سایر مواردی از این دست را انجام دهد.

1

چطور از ChatGPT استفاده کنیم؟

دسترسی پیدا کردن به ChatGPT ساده است (البته نه برای کاربران داخل ایران). در حال حاضر ChatGPT نسخه ۳.۵ به رایگان برای همه از طریق ثبت‌نام در دسترس قرار دارد.

 

 

اگرچه برای کاربران داخل ایران (که شماره تلفن همراه آن‌ها مربوط به کشور ایران است) در حال حاضر ظاهراً به دلیل برخی مشکلات امکان ثبت‌نام وجود ندارد، مگر آنکه به نوعی بتوانیم از شماره تلفن دیگری (مثل شماره‌های مجازی) استفاده کنیم. ضمن اینکه ظاهراً با آی پی ایران، صفحه ChatGPT در وب‌سایت سازنده آن، یعنی OpenAI باز نمی‌شود و لازم است به هر نحوی IP دستگاه تغییر داده شود.

البته به تازگی در وب‌سایت ChatGPT قابلیت شناسایی ابزارهای تغییر IP به کار گرفته شده است و اجازه دسترسی به سرویس ChatGPT با این ابزارها داده نمی‌شود و بسیاری از کاربران با خطای «Sorry, you have been blocked» مواجه می‌شوند. در صورت استفاده از انواع خاصی از ابزارهای تغییر آی‌پی که مثلاً به هر کاربر آی‌پی اختصاصی و ثابتی را ارائه می‌دهند یا به هر شکل تمهیدات خاص و ویژه‌ای در آن‌ها اندیشیده شده است، به احتمال زیاد مشکل برطرف می‌شود. در واقع امکان استفاده از ChatGPT بیشتر به سرور ابزار تغییر IP مربوطه و ویژگی‌های خاص آن بستگی دارد.

 

 

 

 
chatgpt چیست ؟

اما با توجه به چالش‌های زیاد این روش، توصیه می‌شود به جای وب‌سایت رسمی ChatGPT، از هوش مصنوعی بینگ یا همان BingAI یا بات‌های تلگرامی استفاده شود. BingAI در ایران بدون نیاز به ابزار تغییر IP در دسترس است و همچنین با جستجوی عبارت «ChatGPT» در تلگرام می‌توان به بات‌های مختلف مبتنی بر چت جی پی تی دسترسی پیدا کرد.

مزایای Chat GPT چیست ؟

۱- در نسخه‌های پایه رایگان است

بله، استفاده از Chat GPT رایگان است. اگر قصد دارید چت ربات انقلابی OpenAI را امتحان کنید، هزینه‌ای جز زمان برای شما ندارد.طبق برخی تحقیقات، OpenAI تقریباً 3 میلیون دلار در ماه برای ادامه استفاده مردم از آن هزینه می‎‌کند. بله، درست است که می‌توانید به صورت رایگان ثبت نام کنید و دسترسی نامحدودی به این سرویس داشته باشید.

اما به دلیل ترافیک بالا، انتظار داشته باشید که ChatGPT کدهای خطا را منتشر کند، خرابی را تجربه کند و هر از گاهی با مشکلات سرور مواجه شود.

۲- استفاده راحت

تنها چیزی که نیاز دارید گوگل کروم، فایرفاکس یا هر مرورگر دسکتاپ یا موبایل دلخواه شما است.

  1. مرحله اول برای دسترسی به صفحه ورود به سیستم Chat GPT به chat.openai.com بروید و برای شروع روی دکمه «ثبت نام» کلیک کنید.
  2. در مرحله دوم تنها کافی است که فرم ثبت نام را با آدرس ایمیل و رمز عبور خود پر کنید.
  3. مرحله سوم این است که هنگامی که حساب خود را تأیید کردید، جزئیات مورد نیاز را ارائه دهید (نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد خود را برای نهایی کردن حساب ChatGPT خود وارد کنید).
  4. مرحله چهارم باید یک شماره موبایل معتبر وارد کنید و کدی را که از طریق متن دریافت خواهید کرد وارد کنید.
  5. مرحله پنجم که مرحله آخر است به ChatGPT دسترسی پیدا می‌کنید. به همین راحتی و آسانی!

۳- استفاده از پردازش زبان طبیعی

چت جی پی تی یک ربات هوش مصنوعی است که از طریق زبان طبیعی که دارد برای مکالمه شبیه به انسان استفاده می‌کند. کافی است چندین بار از او سوال بپرسید یا با او مکالمه کنید به شما شبیه به یک انسان واقعی، پاسخ‌ها و مکالمات واقعی می‌دهد.

فرقی ندارد با چه زبانی از او سوال بپرسید؛ چرا که با هر زبانی پاسخ شما را می‌دهد اما پاسخ‌هایی که در زبان انگلیسی از او دریافت می‌کنید بسیار دقیق‌تر است.

۴- همه کاره

این تطبیق پذیری، Chat GPT را به ابزاری ارزشمند برای مشاغل تبدیل کرده است تا گردش کار خود را ساده کرده و کارایی را افزایش دهند. Chat GPT می‌تواند به چندین زبان ارتباط برقرار کند و ترجمه‌های هم‌زمان ارائه کند.

این همه کاره بودن چت جی پی تی باعث شده است که در حوزه‌های مختلف از دانش آموز گرفته تا اساتید دانشگاه از آن استفاده مفید به عمل آورند.

Chatgpt چیست ؟

معایب ChatGPT

۱- احتمال ارائه پاسخ نادرست

ChatGPT می‌تواند در طیف وسیعی از وظایف فوق العاده خوب عمل کند، اما مانند سایر مدل‌های از پیش آموزش دیده برای دامنه‌های تخصصی، بهینه سازی نشده است.

این امر می‌تواند منجر به نتایج نادرست یا نامربوط برای برخی مقاصد شود و آموزش و برنامه ریزی مجدد چت جی پی تی را برای دامنه یا وظیفه خاصی که می‌خواهید از آن استفاده کنید ضروری می‌سازد.

علاوه بر این، داده‌های آموزشی ChatGPT تا تاریخ پایانی سپتامبر 2021 جمع آوری شده است، بنابراین برخی از پاسخ‌ها ممکن است منعکس کننده به روزترین اطلاعات نباشند.

۲- دانش محدود

مانند بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی، ChatGPT محدودیت‌هایی در داده‌های آموزشی خود دارد. هم محدودیت در آموزش داده‌ها و هم تعصب در داده‌ها می‌توانند تأثیر منفی بر خروجی مدل ایجاد کنند.

بنابراین زمانی که از او سوال یا تحقیقی می‌پرسید، حتما خروجی خود را بار دیگر مطالعه و بررسی کنید تا دچار چنین سوگیری‌هایی نشوید.

۳- پایداری

ChatGPT پایداری و ثبات در منابع و داده‎های خود ندارد. چت جی پی تی منبع معتبری از اطلاعات واقعی نیست و نمی‌توان از آن برای نوشته‌های دانشگاهی استناد کرد. در حالی که سعی می‌کند پاسخ‌های دقیق ارائه کند، اغلب اشتباه می‌کند، زیرا پاسخ‌هایش بر اساس الگوها است، نه حقایق و داده‌ها.

۴- سوگیری در پاسخ‌ها

در برخی موارد نشان داده شده است که چت جی پی تی با تعصب به سوالات پاسخ می‌دهد؛ به همین خاطر چندان نباید به پاسخ‌هایی که دارایی چنین سوگیری‌هایی هستند اطمینان کرد.

مقاله‌ای از محققان مستقر در بریتانیا نشان می‌دهد که ChatGPT OpenAI یک سوگیری لیبرال دارد و نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های هوش مصنوعی برای کنترل رفتار ربات‌ها تلاش می‌کنند، حتی زمانی که آن‌ها را به میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان معرفی می‌کنند.